Langkau ke kandungan utama

Kursus Asas Halal & Toyyib Siri-9 (Januari 2019)


  





Kursus Asas Halal & Toyyib Januari 2019 (HRDF Claimable)

Industri halal di Malaysia mula diperkenalkan secara serius apabila penggunaan logo halal Malaysia diseragamkan dibawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM ) dan termasuk di dalam Akta Perihal Dagangan Halal 2011.

Namun begitu, tiada kursus halal atau latihan dan penerangan yang meluas tentang Pensijilan Halal Malaysia(PHM) berkenaan kepentingan halal, cara memohon dan perkara-perkara lain yang berkaitan.

Kami dari Al Barakah Training Solution berusaha agar maklumat dan ilmu berkaitan industri halal dapat disebarluaskan ke semua negeri di Malaysia bermula dengan negeri Selangor dan yang berdekatan.

Kursus Asas Halal & Toyyib merupakan antara syarat yang wajib dilaksanakan seperti yang terkandung di dalam Prosedur Permohonan Pensijilan Halal Malaysia.

Pada Kursus Asas Halal & Toyyib Siri-9 ini, kami akan menjelaskan tentang pembaharuan dan syarat-syarat baharu yang diperkenalkan oleh pihak Hab Halal Jakim.

Kepentingan Kursus Halal & Toyyib

Kursus ini diwajibkan hadir oleh semua kakitangan yang terlibat secara langsung dalam sesebuah syarikat yang memegang sijil pengiktirafan Halal JAKIM.

Ini adalah bagi memastikan semua kakitangan syarikat tersebut terutama yang di bahagian dapur dan ‘Purchaser’ iaitu yang menguruskan pembelian bahan mentah tahu akan etika pengurusan halal dan menjaga kredibilti Pensijilan Halal itu sendiri.

Antara kepentingan lain adalah bagi memastikan gerak kerja kakitangan pengendali makanan selari dengan garis panduan syara’ dan keselamatan makanan agar kualiti Halal & toyyib dapat di capai.

Pengusaha produk makanan dan individu digalakkan menghadiri kursus ini bagi persediaan memohon pensijilan Halal Malaysia.

Latar belakang Tenaga Pengajar

Tenaga Pengajar Kursus Halal Saiful Abd RahmanEn. Saiful Abd Rahman merupakan lulusan Sarjana Muda Food Scines ( USM, Penang ) dan telah berkhidmat di Syarikat pengeluaran bersakala tinggi seperti FFM dan juga sebagai ‘Training Module Creator’ di Domino’s Pizza selama 3 tahun. 

Kini beliau telah diiktiraf sebagai Eksekutif Halal yang ditauliahkan oleh Halal Professional Board (HPB) dan juga sebagai HRDF TTT Certified Trainer.  

Beliau juga merupakan tenaga pengajar yang diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk mengajar Kursus Pengendalian Makanan dan telah mengajar lebih dari 500 sesi kursus ini sejak 2015

Topik Kursus

Kursus ini adalah dalam tempoh satu hari dan akan dibahagikan kepada 4 topik iaitu:
  • Halal mengikut prspektif syari’ah
  • Skim pensijilan halal JAKIM
    • Manual Prosedur Pensijilan Halal JAKIM 2014(Semakan ke-3)
    • MS1500:2009
  • Prosedur terkini 2019 garis panduan baharu (2019)
BONUS: Handout Carta Alir Permohonan Halal & Checklist Dokumen

Yuran

Yuran kebijaksanaan yang dikenakan adalah seperti berikut:
1Pax – RM150

Early Bird: RM130 ( Pembayaran sebelum Januari 7)
Jumlah Peserta dihadkan kepada 20 orang sahaja.

Cara Daftar

Untuk pendaftaran, sila Klik pada button pendaftaran ini:

button_daftar

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kepentingan Kursus Pengendalian Makanan

  Kursus ini hanya 3 Jam yang membentangkan elemen-elemen keselamatan makanan dan bayaran hanya RM50, tetapi ramai usahawan tidak faham kepentingan kursus pengendalian makanan ini. Kursus Pengendalian Makanan adalah merupakan kursus yang di programkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) di bawah Bahagian Kualiti dan Keselamatan Makanan (BKKM) sejak tahun 1985. Sejak tahun 2020, Kementerian Kesihatan Malaysia membenarkan Kursus Pengendalian Makanan memandangkan pandemik COVID19 dan tiada kebenaran untuk kursus secara kelas fizikal. Objektif kursus ini adalah untuk memberi pendedahan akan kepentingan mengendalikan makanan dengan selamat agar kelelamatan makanan dapat di jaga dan akhirnya pelanggan tidak mendapat mudharat akibat dari cara pengendalian makanan yang tidak bersih. Apa Itu Kursus Pengendalian Makanan? Kursus Pengendalian Makanan ini adalah kursus yang dibuat khas kepada pengendali makanan di seluruh Malaysia. Siapa pengendali makanan yang di maksudkan oleh KKM ni? Pen

Kursus Kesedaran Halal / Halal Awareness Traininig 2022

  Kursus Kesedaran Halal : Halal Good Practice (HGP) Latarbelakang Seperti yang di nyatakan dalam Prosedur Manual untuk Persijilan Halal Malaysia 2020 (Domestik) di mana pihak pengurusan syarikat yang di iktiraf halal WAJIB memastikan setiap pekerja menerima latihan berkaitan halal seperti Halal Awareness Training / latihan kesedaran halal Kursus latihan ini memberi pendedahan kepada peserta konsep asas Halal & Toyyib serta amalan yang baik untuk di praktikkan semasa mengendali pemperosesan makanan dalam mengekalkan integriti halal di dalam sesebuah organisasi. Hasil Pembelajaran Objektif Latihan: Memahami dan meningkatkan kesedaran kakitangan syarikat mengenai prinsip utama Halal dan Haram Memupuk nilai tanggungjawab kakitangan syarikat untuk menjaga etika dan disiplin dalam pematuhan kepada piawaian halal. Kakitangan syarikat akan memahami punca kepada pembatalan dan penarikan balik sijil oleh JAKIM Kakitangan syarikat akan memahami aspek-aspek amalan pengendalia

Suntikan Typhoid pengendali makanan

Suntikan Typhoid Suntikan Typhoid Al Barakah Food Management berusaha untuk memudahkan pengusaha restoran untuk mendapatkan suntikan TY2 atau Suntikan Typhoid yang diwajibkan kepada semua pengedali makanan. Oleh itu kami telah mengenalpasti klinik-klinik yang sanggup membantu kami untuk memberi suntikan Typhoid kepada staff-staff restoran di restoran mereka. Ini bermakna mereka tidak perlu datang ke klinik untuk mendapatkan suntikan Typhoid Kadar bayaran yang dikenakan bagi suntikan typhoid adalah seperti berikut :  1) RM 60/org bagi suntikan 5 orang (minima) * Doktor akan hadir di tempat anda* Surat pengesahan akan diberikan setelah suntikan. Sekiranya perlu kad suntikan, bayaran tambahan RM2 dikenakan dan wajib sediakan gambar ukuran passport. Perlu diingatkan bahawa Kad suntikan adalah optional sahaja kerana surat pengesahan doktor sudah memadai. suntikan sah selama 3 tahun. Oleh itu sila pastikan anda sediakan 1 KEPING GAMBAR UKURAN PASSPORT untuk kad sunt